کارشناس رسمی دادگستری

  عوامل مختلف و متعددی  در  کم رونق شدن تولید و  استفاده از قالیچه های تصویری  دخیل بوده اند که آن ها را می توان در دو دسته بندی کلی  شامل 1- عوامل اقتصادی 2- عوامل فرهنگی و اجتماعی طبقه بندی کرد.

   کم اقبالی مردم غرب، در استفاده از این قالیچه ها و به تبع آن کم رنگ شدن صادرات قالیچه های تصویری به کشورهای مختلف را  از مهم ترین عوامل اقتصادی موثر  در کاهش رونق کسب و کار این گونه از قالیچه ها می توان برشمرد.

  از این گذشته، بافت  و طراحی قالیچه های تصویری به علت سختی  و دشواری کار از عهده ی هر بافنده ای بر نمی آمد، چرا که بافتن درست و دقیق  تصاویر در قالیچه نیازمند مهارت و چیره دستی قابل توجهی ست تا بافنده بتواند تناسب و  هارمونی طرح و رنگ را در قالیچه در نهایت نیکویی  و سلامت  رعایت کند.

علاوه بر این به دست آوردن و تهیه ی   نقشه جهت بافت این گونه از قالیچه ها برای افرادی  که در شهرها زندگی می کردند امری دشوار و هزینه بر  بود ، چرا که نقشه ی مورد نظر  برای بافت قالیچه ها می بایست توسط طراحان و نقاشان چیره دست در شهرها طراحی و کشیده  می  شد که همین موضوع سبب بالا رفتن هزینه ی تمام شده ی  قالیچه ها می شد. مواردی که از نظر گذشت ، مجموعه عوامل اجتماعی و فرهنگی را تشکیل می دهد  که سبب  می شد بافت قالیچه های تصویری به تدریج به فراموشی سپرده شود و به هنری متروک  و مهجور تبدیل شود.

این در حالی بود که در بافت قالیچه های  سنتی، بافنده با این چالش ها رو به رو نمی شد، و این مسائل و مشکلات عمدتا برای بافندگان ساکن شهرها رخ می داد. بافندگان ساکن در چادرهای عشایری یا روستاها با این گونه مسائل دست به گریبان نبودند  آن ها با اختیار و آزادی کامل تصاویر را بدون نقشه های شطرنجی  و با رنگ هایی که میان خودشان قرارداد کرده بودند ، می بافتند و گاه حتی حیواناتی مانند شیر را  به رنگ های سیاه و آبی در طرح و نقشه ی قالیچه می آوردند.( تناولی – 1368 –  ص15)

   با مرور تاریخ و گذشته ی  ایران و در نظر آوردن پیشینه  حضور  و تاثیر شاهان بر روند هنر و فرهنگ ایران زمین می توان به این نکته دست یافت  که تصویرسازی از چهره ی شاهان در قالیچه های تصویری در ایران قدمت و سابقه ی  طولانی دارد.

بافندگان با طراحی چهره ی پادشاهان و بافت آنها در قالب قالیچه های تصویری  ضمن خلق آثاری ماندگار و ارزشمند  قدم موثری در ثبت فرهنگ آن روزگار  بر داشته اند.

علاوه بر چهره سازی شاهان در طرح و نقشه ی قالیچه های تصویری، در عهد ایران پیش از اسلام تصاویر مربوط به پادشاهان و مسائل مربوط به حکومت و سلطنت بر دل صخره ها و دیوارها و کاخ ها حکاکی شده اند. همچنین بقایای این آثار بر روی سکه ها و ظروف نقره ای و مسی  به جا مانده از آن اعصار قابل مشاهده  و برای عموم  قابل دسترسی ست.

در صورت نیاز به مشاوره ، طرح و پیگیری اختلافات در طراحی و تولید و فرش، ارزیابی و تعیین میزان خسارت و مسائل مربوط  می توانید  با کارشناسان دادگستری رشته فرش در ارتباط باشید.